Ett öppet brev till matriarkatet

Hej Matriarkatet!
Jag är en 38- årig man som vill byta klubb. Har tidigare spelat i Patriarkatet FC där jag lockades av deras slogan ”världsherravälde” men det visade sig bara vara lögn och förbannad dikt. Det har visat sig att de inte alls tänker satsa på mig utan att de istället ser mig som en sorts förbrukningsvara eller pengako. Jag har arbetat hårt för att få förtroendet men resultatet har bara blivit fysiska skador i form av nedskavda hälsenor och psykiska men som icke är mätbara. Förlorad vårdnad av mina barn och förbannat svårt att få en sexig partner som bjuder mig på dyra och exklusiva luncher. Har hört att Ni erbjuder lika lön fast mindre arbete, vunna vårdnadstvister, högre levnadsstandard, längre liv och att detta sker på bekostnad av FC Patriarkatet. Härmed vill jag nu öppet deklarera min vilja att byta klubb då Er verkar så mycket bättre så min fråga till Er är:
När kan jag börja träna hos Er och vad kostar ett årskort?

Tacksam för snabbt svar
Mats Lind
Malmö

9 svar to “Ett öppet brev till matriarkatet”

  1. Peter Says:

    OBS de heter Matriarkatet FJ. MFJ du måste kvalificera dig genom att bekänna din skuld och iinse att kampen för kvinnors rätt är den rnda jämlikhetskampen.

  2. Peter Says:

    Föresten verkar du platsa i Queerligan.

  3. pappabloggaren Says:

    Ja det är tydligt att jämlikhet inte är för alla:-) Ändock så vidhåller jag starkt att min syn på jämlikhet och jämställdhet skulle gagna kvinnor mer än den nuvarande statsfeminismen. Den är en enda stort slagsmål mot väderkvarnar/patriarkat. Dags att lämna den för att ge plats åt något nytt och fräscht där båda könens aspekter tas tillvara på, inte sant?

  4. pappabloggaren Says:

    Queerligan!?

  5. The Genderrorist Says:

    Briljant inlägg! Fick bita mig lite i läppen för att inte garva högt… Ser fram emot att läsa din blogg framöver! 🙂

  6. pappabloggaren Says:

    Tack The Genderrorist!
    Är helt ny i bloggvärlden och ett tekniskt pucko men de ska nog funka till slut:-)

  7. Lena Says:

    Jag måste bara fråga, för jag vet ärligt talat inte.. Vad är egentligen ”statsfeminismen”, och hur skiljer den sig från ”patriarkatet” gällande substans och påvisbarhet?

    Det känns som att väderkvarnar är nödvändiga för att överhuvudtaget ha en åsikt i frågan. Är det inte feministernas fel att allt är skit, så är det patriarkatets. Nytt och fräscht, sanneligen..

  8. Erik Says:

    Lena:

    ”Jag måste bara fråga, för jag vet ärligt talat inte.. Vad är egentligen ”statsfeminismen”, och hur skiljer den sig från ”patriarkatet” gällande substans och påvisbarhet?”

    Patriarkatet är ett antagande om varför människor i liberala demokratier gör de fria val som de gör. Det är en vidareutveckling av en gammal marxistisk teori att människor som gynnar liberal demokrati (som de anser är burgoise) lever i en falsk verklighet och att man därför kan ignorera deras val och säga vilka val de egentligen skall göra för att anses fria.

    Statsfeminismen är byråkrati som förordar ett antal teorier som används som grund i statliga utredningar (SOU) som förordar att skattepengar skall användas för att tvinga fram val motsatt de som patriarkatets falska verklighet leder till.

    Skillnaden är alltså att patriarkatet används som en ursäkt till statsfeminismen och det som kallas statsfeminism är konkreta beslut som kan läsas i SOU medan patriarkatet är ett antagande om att människor inte är fria om de inte väljer som statsfeministerna tyckter de skall välja.

    Statsfeminism är i grunden samma kritik mot liberal demokrati som marxisterna/kommunisterna sysslade med. Samma sak i ny förpackning. Iden är att om människor gör fel val skall de ”korrigeras” kollektivet, systemet och teorin är viktiga, vad människor själva vill och väljer anses bara i vägen.

  9. Lena Says:

    Erik;

    ”Patriarkatet” är en konspirationsteori. Den är baserad på existerande och mätbara skillander mellan kvinnor och män, men det är en teori och den är inte mätbar i sig. ”Statsfeminismen” är en annan konspirationsteori. Den är också baserad på existerande och mätbara skillnader, men även den är en teori och inte mätbar i sig.

    Vissa feministiska teorier är allmänt accepterade idag, jag antar att det är detta som är statsfeminism i verkligheten. Samtidigt sitter många fortfarande fast i könsrollerna, och det är väl det som är patriarkatet. Man kan kämpa mot det ena eller båda eller ingenting alls, men det är skrattretande när man förlöjligar det ena och upphöjer det andra till odiskuterbar sanning.

Kommentera

